Skrb o kompleksnom pacijentu – nova pojava ili novi pojam?
U Hrvatskoj je važeći model zdravlja onaj Svjetske zdravstvene organizacije, bio-psiho-socijalni, a ne biomedicinski ili ekonomski. Potrebu ponovnog povezivanja zdravstvene i socijalne skrbi prepoznala je i Europska unija te je donesena Europska strategija o skrbi. Njena suština izrečena je u sljedećim rečenicama: „Skrb se tiče svih nas. Skrb stvara tkanje koje naša društva drži na okupu i spaja naše generacije. Tijekom našeg života, svi mi i nama bliski trebat ćemo ili ćemo pružati skrb.“
OGLAS
Iako čine samo 20% ukupnog broja pacijenata, na kompleksne
pacijente troši se više od 80% vremena i energije, i to zato što trebaju
kompleksnu skrb, to jest „trebaju pomoć da bi primili pomoć“. Jednostavno
rečeno, kompleksni su oni pacijenti na koje liječnici misle i nakon posla.
Kompleksnu skrb objasnit ćemo na primjeru planiranog
otpusta. Tri su kategorije planiranih otpusta. Najjednostavniji je generički;
tu nema nikakvih posebnosti, radi se o osnovi koja se mora pružiti svim
pacijentima – liječničko i sestrinsko otpusno pismo, kratke upute – i ta osnova
je dovoljna za veliku većinu njih.
Nešto složeniji je tzv. otpust specifičan za bolest ili
stanje. Primjer za to je otpust nakon ugradnje umjetnog kuka: osim otpusnih
pisama, pacijentu treba dati i mnogo detaljnih uputa, opskrbiti ga štakama, dogovoriti
posthospitalnu rehabilitaciju itd.
I napokon, kompleksan otpust: individualizira se prema
pacijentu jer pacijent i njegova obitelj (ako je uopće ima) ne mogu sami
osigurati potrebnu posthospitalnu skrbi Razlozi zašto pacijent ne može sam
osigurati taj minimum mogu se svrstati u četiri kategorije čimbenika:
medicinski (npr. pacijent je alergičan na prijeko potreban lijek, trpi od
stanja koja se uzajamno pogoršavaju, ima neobjašnjene simptome itd.), ponašajni
(pacijent sklon tužbama, svadljiv), činioci duševne bolesti (depresija koja
ometa pridržavanje terapijskih preporuka, ovisništvo...) te socioekonomski
(beskućništvo, siromaštvo, prometna izoliranost...).
Zdravstvo se još nekako i snalazi s prve tri kategorije,
rješenja pronalazi unutar vlastitog sustava: za medicinski kompleksnog
pacijenta sastavljaju se timovi i konziliji, s pacijentom teškog ponašanja
ophodi se krajnje obazrivo, a za one s duševnim bolestima konzultiraju se
psiholog i psihijatar. S kategorijom socioekonomske kompleksnosti liječnici se
teško snalaze jer se rješenja nalaze u drugom sustavu, onom socijalne skrbi, s
kojim se zdravstvo odavno – iako prijateljski – rastalo.
Razloge za razlaz valja potražiti u divergentnim pravcima
razvoja medicine s jedne te zdravstvene njege i socijalne skrbi s druge strane.
Tehnološki zamah medicine u posljednjih stotinjak godina toliko je ubrzan da ga
zdravstvo organizacijski nije uspjelo popratiti, već se medicina rasula na
mnoštvo subspecijalizacija. K tome, tehnologija sve uspješnije zamjenjuje
liječnike u tehničkom dijelu posla, primjerice, očitava slikovne nalaze mnogo
brže i za nekoliko postotaka točnije od najiskusnijih liječnika.
Nasuprot tome, zdravstvena njega u svojoj suštini nikad se
neće tako ubrzati jer trajanje postupaka ne diktira tehnologija, već potreba
konkretnog pacijenta. Primjerice, hranjenje nemoćnog pacijenta ovisi o tome
kako brzo žvače i guta, a ne o tome koliko je medicinska sestra brza ili
spretna. Usprkos tehnologiji, hranjenje nemoćnog pacijenta traje jednako danas kao
i u pećinsko doba.
Nekako je slično i sa socijalnom skrbi: potrebe za hranom,
odjećom, stanom, prihodom i društvenim kontaktom tehnološki su krajnje
jednostavni, ali i nezamjenjivi ičim drugim. Za hranu je dovoljno da je krepka,
za odjeću da ne odskače od odjeće ostalih, stan da je topao i suh, a društveni
kontakt da je s ljubaznim osobama.
Međutim, važeći model zdravlja u Hrvatskoj je onaj Svjetske
zdravstvene organizacije, a to je bio-psiho-socijalni model, a ne biomedicinski
(koji sve vezano za bolest pripisuje biologiji, a sve rješava medicinskom
terapijom) ili ekonomski (zdravlje kao roba na tržištu).
Potrebu ponovnog povezivanja zdravstvene i socijalne skrbi
prepoznala je Europska unija te je u rujnu 2022. Europska komisija donijela
Europsku strategiju o skrbi, ključan dokument koji suštinu svog programa izriče
u početnim rečenicama: „Skrb se tiče svih nas. Skrb stvara tkanje koje naša
društva drži na okupu i spaja naše generacije. Tijekom našeg života, svi mi i
nama bliski trebat ćemo ili ćemo pružati skrb.“